UX

User Experience eli käyttäjäkokemus

Mistä muodostuu hyvä käyttäjäkokemus verkkosivuilla?

Tunteesta. Kokemuksesta. Olemme tulleet sellaisen äärelle joka vastaa kysymyksiimme tavalla joka jää mieleen.

Helppoudesta ja yksinkertaisuudesta. Käyttäjälle tarjotaan ymmärrys ja välineet siihen, miten hän pääsee liikkumaan sivuilla ja mistä hän löytää tarvitsemansa tiedon.

Hyvä käyttäjäkokemus syntyy relevantista ja oivaltavasta sisällöstä, joka rakentaa sopivan ostoympäristön ja vastaa asiakkaiden kysymyksiin.

Se syntyy myös kauneudesta ja selkeydestä. Visuaalisesta ilmeestä, joka sivelee silmää ­– mutta joka ennen kaikkea tekee asioinnista miellyttävää. Kikkailua tärkeämpää on ymmärtää käyttäjän tarkoitusperiä ja hyödyntää tätä tietoa suunnittelussa.

Kirsikkana kakussa on elämyksellisyys ja yllätyksellisyyskin. Hyvin suunniteltu käyttäjäkokemus tuo pöytään kokin terveiset – jotain joka ylevöittää ja tekee vierailusta kokemuksen. Uniikin ja muistettavan. Sellaisen jonka haluaa kokea uudestaan.

ten-digital

Verkkosivut ilman UX-suunnittelua on kuin…

… keskusvarasto, jossa tavarat lojuvat ruskeissa pahvilaatikoissa.

Verkkosivujen suunnittelun tulisi aina lähteä kysymyksistä. Miksi verkkosivut tehdään ja mitkä ovat tavoitteet jotka niille asetetaan? Miten tavoitteeseen päästään? Miten informaatio asetellaan? Miten asiakkaan tarpeeseen vastataan? Miten sivusto saadaan kommunikoimaan brändin ydinsanomaa? Etc. Kysymyksiä on paljon ja niihin etsitään ja löydetään vastaukset.

Täytyy tuntea asiakas – verkkosivujen käyttäjä. Mitä hän haluaa ja tarvitsee? Miten hän etsii? Millaisia kysymyksiä hänelle herää? Millaisia oston esteitä sisällöllä ja asetteluilla tulisi kumota?

Tavoitteena on saada tuotteet ja palvelut kohtaamaan asiakas kauniilla tavalla. Asiakas saa haluamansa helposti ja elämyksellisesti, ja verkkosivujen omistaja saa tyytyväisiä asiakkaita ja maksimaalisen hyödyn investoinnilleen.

UX:n luominen verkkosivuille on moniulotteinen prosessi:

Katso case Kierti – esimerkki asiakastyöstämme

Sisällöntuotanto

Astut pikkuiseen putiikkiin. Vastaasi kävelee persoonallisen oloinen putiikin pitäjä, joka levittää kätensä ja sanoo… Mitä?

Tuotamme selkeää, soljuvaa ja myyvää tekstiä tarvittaessa useammalla eri kielellä. Rakennamme kirjain kerrallaan brändisi tarinaa ja maalaamme tulevaisuuden visioita. Otamme huomioon hakukonenäkyvyyden, mutta emme astu sen kapulakieliseen ansaan.

Hyvä sisältö houkuttelee ostopolulle, luo suloiset mielenmaisemat, vakuuttaa viipymään ja saattaa kädestä pitäen perille saakka.

ten-digital-ux

UX niputtaa monta eri osa-aluetta yhteen

Hyvä käyttäjäkokemus muodostuu useista eri osa-alueista ja se on paljon muutakin kuin tekniikkaa. Voisi sanoa, että se on enemmän psykologiaa ja antropologiaa kuin matematiikkaa. 

UX:n rakentamisen avuksi on olemassa lukuisia erilaisia teorioita ja prosesseja. Yksi tällaisista on Design thinking. Kaikki alkaa käyttäjän ymmärtämisestä ja päättyy onnistuneen tuotteen onnistuneeseen esillepanoon ja onnelliseen asiakkaaseen. Hyvä UX on myös jatkuva prosessi, jota toistetaan parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Käyttäjätutkimukset ja testaus (esim. A/B-testaus) voivat olla osa prosessia alusta loppuun saakka. 

Käytännön toteutettavia asioita käyttäjäkokemuksen luomisessa ovat mm. SEO eli hakukoneoptimointi ja siihen liittyvät toimenpiteet, jotka mahdollistavat asiakkaalle sivuston helpon löydettävyyden ja tiedon saannin jo Googlen hakusivulta alkaen. Sujuvasti kirjoitettu, koukuttava sisältö puetaan parhaiden käytäntöjen mukaisesti upeaan ulkoasuun. Asiakkaasta pidetään huoli moitteettomasti toimivalla teknisellä käyttäjäflow:lla. Verkkosivusto toimii saumattomana kokemuksena päätelaitteesta riippumatta. Kauniit, tarinaa tukevat kuvat elävöittävät kerrontaa kun asiakasta kuljetetaan asiakaspolulla. Analytiikka kertoo, missä olemme onnistuneet ja missä voisimme parantaa asiakaskokemusta entisestään. Lista on pitkä, mutta kaikki osa-alueet ovat loppusumman tärkeitä osia. Kaikki tehdään käyttäjää eli asiakasta ajatellen.

Hyvällä käyttäjäkokemuksella voidaan päästä valovuosien päähän. Kun olet hankkimassa verkkosivustoa, ota nämä asiat huomioon.